O zaufaniu do instytucji finansowych na Kongresie Consumer Finance

EWA SZUL-SKJOELDKRONA GRUDZIEŃ 2014

11 i 12 grudnia 2014 odbyła się X edycja Kongresu Consumer Finance będącego częścią Europejskiego Kongresu Finansowego. Jeden z paneli dyskusyjnych poświęcony budowaniu zaufania do branży finansowej poprowadził Artur Nowak-Gocławski ze Spółdzielni ANG.

Moderowany przez Artura panel nosił tytuł „Jakie działania podejmować, by zwiększyć zaufanie do instytucji finansowych?”. Paneliści postawili sobie za cel udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
– czy instytucje finansowe widzą we wzroście zaufania publicznego szansę biznesową czy tylko obowiązek społeczny?
– jakie działania można podjąć by to zaufanie zwiększyć?
– czy działania związane ze zrównoważonym rozwojem i zaangażowaniem społecznym biznesu mogą nam pomóc we zroście zaufania?

Postawione pytania są pochodną przeprowadzonego na zlecenie ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych badania dotyczącego zaufania do branży finansowej, którego wyniki pokazują, że poziom zaufania do branży finansowej jest niski (pełne wyniki badania zostały zamieszczone tutaj). Badanie zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison i zaprezentowane podczas II Konferencji NieNieOdpowiedzialnych „Wybory liderów: wskaźniki czy wartości?”.

Paneliści zgodzili się, że konieczna jest edukacja społeczeństwa i klientów, ponieważ niski poziom edukacji ekonomicznej prowadzi do ograniczenia zaufania, a także uznali, że prowadzenie jasnej komunikacji na temat oferowanych produktów pozwoli klientom na podejmowanie świadomych decyzji. Szczególną uwagę zwrócili na niedopuszczalność missellingu. Przywołali też przykłady działań podejmowanych przez zachodnioeuropejskie instytucje finansowe mających na celu podniesienie zaufania do branży.

Zgodnie stwierdzili, że na społeczny odbiór branży negatywnie wpływają media, które nagłaśniają przede wszystkim złe praktyki, pomijając w przekazie pozytywne przykłady inicjatyw podejmowanych na rzecz konsumentów. Odnieśli się też do konieczności uświadomienia klientom, że część odpowiedzialności leży po ich stronie, gdyż to oni podejmują decyzje zakupowe.

W panelu udział wzięli wiceprezes Alior Banku S.A. Michał Hucał, profesor Uniwersytetu Warszawskiego Dominika Maison, lider zespołu ds. zrównoważonego biznesu i odpowiedzialnego biznesu w PwC Irena Pichola, dyrektor generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych Andrzej Roter i prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG Edyta Szymczak.

Kongres Consumer Finance to  miejsca twórczej i potrzebnej dyskusji o kluczowych kwestiach związanych z rozwojem ryku consumer finance. Więcej informacji na temat Kongresu Consumer Finance znajduje się na stronie wydarzenia.