10 praktycznych refleksji na temat CSR z perspektywy ANG

KATARZYNA NOWAK WRZESIEŃ 2015

10 praktycznych refleksji na temat CSR z perspektywy ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych wg Artura Nowaka-Gocławskiego

Na wtorkowej konferencji „CSR – strategia bez wielkich budżetów” organizowanej w ramach cyklu Brief Akademia dla MŚP Artur Nowak-Gocławski miał swój wkład w obalanie mitu o tym, że CSR jest tylko dla dużych przedsiębiorstw i wymaga naprawdę dużych pieniędzy. Na przykładzie Spółdzielni przedstawił 10 krótkich i rzeczowych przemyśleń dot. wyzwań związanych z prowadzeniem biznesu w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Oto one:

1. Odpowiedz sobie na pytanie po co? Zastanów się jaka jest rola twojej firmy, w jaki sposób wpływa na innych ludzi, otoczenie. Co chcesz zmienić prowadząc ten biznes.

2. Spraw by CSR stał się tożsamością firmy. Patrzmy na firmy jak na ludzi, którzy muszą mieć swoją tożsamość, wartości. Jeżeli działania CSR mają być trwałe, nie może być to tylko mistyfikacja, która ma poprawić nasz wizerunek.

3. CSR powinien wynikać z tożsamości firmy, a nie z opłacalności. CSR bywa drogą zabawą, a Spółdzielnia już kilka razy boleśnie przekonała się, że odpowiedzialne decyzje nie zawsze są opłacalne w krótkoterminowej perspektywie. Ale działania CSR prowadzi się aby zapewnić firmie godziwą przyszłość.

4. Znajdź swoją własną definicję CSR. Firma powinna opowiadać swoją własną historię. Inspiracją może być Prof. Hausner i jego nowy projekt Firma Idea.

5. Przekonaj swoich ludzi. Największym wyzwaniem jest to żeby nasi ludzie myśleli o tożsamości organizacji tak samo jak zarząd. Dlatego bardzo ważna jest sprawna komunikacja.

6. Uzbrój się w cierpliwość. CSR to podejście długoterminowe. Żeby zbudować wiarygodność w oczach pracowników i interesariuszy zewnętrznych organizacji potrzeba czasu.

7. Chleb przed CSR. Upewnij się, że zaczynasz działania od pracowników i uporządkowania procesów biznesowych. Trzeba zacząć od podstaw żeby można było pójść dalej. Nie można wyprowadzać działań, zwłaszcza społecznych, zapominając o podstawach biznesowych.

8. Szczera i bezpośrednia komunikacja. Jest to niezbędne aby zachować spójność myślenia i działań w całej organizacji.

9. Unikaj mistyfikacji CSR. Pudrowanie rzeczywistości i malowanie trawy na zielono szybko wychodzi na jaw. Tylko prawdziwe działania zostaną docenione przez interesariuszy.

10. Innowacja jako CSR. Przedsiębiorstwa będą szukać innowacji społecznych nie tylko po to aby zarabiać pieniądze, ale po to by zmieniać świat.

 

Zapraszamy do zapoznania się z wnioskami z konferencji  „CSR – strategia bez wielkich budżetów” na stronie Brief.