Krótkie podsumowane konferencji Nienieodpowiedzialni

KATARZYNA NOWAK LISTOPAD 2015

III Konferencja Nienieodpowiedzialni już za nami! Zapraszam do zapoznania się z jej krótkim podsumowaniem.

W środę, 4 listopada, ponad 300 osób z branży finansowej i jej otoczenia zebrało się w „Sali pod Kopułą” w Ministerstwie Gospodarki podczas III konferencji Nienieodpowiedzialni „Źródła wartości branży finansowej” aby dowiedzieć się jakie są pozafinansowe czynniki tworzące ekonomiczną wartość firm. ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych była jej pomysłodawcą i głównym organizatorem.

Konferencja nie była hermetycznym, wyłącznie branżowym spotkaniem, co jak podkreślali uczestnicy było jej dużą zaletą, tylko otwartą formułą, zachęcającą do dialogu licznie przybyłych przedstawicieli branży finansowej, administracji publicznej, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wieloma przykładami z branży jak mogą być realizowane innowacje społeczne, wolontariat, filantropia, aby tworzyć wartość dla firmy, pracowników i całego otoczenia. Wysłuchali inspirujących prelekcji oraz ekscytującej debaty oksfordzkiej, która przejdzie do historii, jako pierwsza otwarta debata o odpowiedzialności banków, która zgromadziła tak wielu ekspertów, praktyków i liderów opinii, również z udziałem publiczności.

Prof. Magdalena Środa, z zakładu etyki i filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, w wykładzie otwierającym konferencję „7 grzechów głównych: 2 chciwość” mówiła, że warto rewitalizować język etyki biznesu i mówić językiem wartości podstawowych. Podkreślała, że konieczna jest indywidualizacja odpowiedzialności, bo to nie „system” czy „biznes” jest odpowiedzialny za nieuczciwe zachowania, tylko konkretni ludzie. Zwróciła również uwagę na niepodważalną rolę zaufania, dzięki któremu możliwe jest nie tylko prowadzenie biznesu ale nasze funkcjonowanie w społeczeństwie.

Marek Biskup z MillwardBrown przedstawił wyniki badania dot. reputacji firm w Polsce, z którego wynika, że czynnikiem, który ma największy wpływ na reputację jest uczciwość wobec konsumentów. Badania pokazują również, że coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne działaniem firm.

Aleksandra Stanek-Kowalczyk z Deloitte przedstawiła kilka inspirujących wskazówek, jak postępować, aby klient chciał ponownie do nas wrócić. Mówiła, że branża finansowa zbyt koncentruje się na krótkoterminowych korzyściach, czego efektem jest pusty marketing i produkty typu „0” – zero odsetek, kosztów, konto za zero. Jeżeli chcemy aby klient do nas wrócił, musimy myśleć o nim długoterminowo, a produkt „0” nie tworzy wartości i nie jest tym co klienci chcieliby otrzymać.

Józef Wancer, przewodniczący rady nadzorczej BGŻ BNP Paribas, podjął się odpowiedzi na pytanie: odpowiedzialna sprzedaż, czy to możliwe? Podkreślił, że nasze podejście do klientów wymaga zmiany, ale najpierw my sami musimy się zmienić. Branża powinna zmienić modele biznesowe, sprzedaży i wynagradzania pracowników, tylko wtedy będzie mogła odzyskać zaufanie klientów.

W drugiej części konferencji  podczas serii krótkich wywiadów, które poprowadził dziennikarz Paweł Oksanowicz, zaproszeni goście przedstawili praktyczne wskazówki dla branży finansowej o tym jak budować wartość dla firmy i jej otoczenia. W wywiadach udział wzięli: Marek Rybiec, prezes zarządu TFI Skarbiec – wolontariat; Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii – filantropia; Jacqueline Kacprzak, Sekretarz Zespołu ds Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki – Wizja 2050; Rafał Serafin, Fundacja Partnerstwo dla Srodowiska – środowisko;  Krzysztof Kaczmar, przezes zarządu Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy- edukacja ekonomiczna; Agata Stafiej-Bartosik, dyrektor Ashoki w Polsce – innowacje społeczne.

W kolejnej  części konferencji poświęconej przyszłości biznesu finansowego odbyła się ekscytująca debata oksfordzka z udziałem prezesów i członków rad nadzorczych instytucji finansowych i ubezpieczeniowych, przedstawicieli mediów, ekspertów i akademików, której teza brzmiała „Za 5 lat zdecydowana większość klientów będzie ufać bankom”. Podsumowując głosowanie publiczności przed i po debacie, przed debatą 75% nie wierzyło w to, że klienci będą ufać bankom, po – 67%, co oznacza, że z zaufaniem krucho i mamy nad czym pracować oraz, że zwolennikom tezy udało się przekonać cześć z uczestników dając 8% wzrost poparcia i tym samym światło w tunelu, że nie będzie tak źle 🙂 W debacie, którą poprowadził Grzegorz Nawrocki, udział wzięli:
Po stronie opozycji:

  • Maria Pasło-Wiśniewska, członek rady nadzorczej Orange
  • Maciej Samcik, dziennikarz Gazety Wyborczej i autor bloga „Subiektywnie o finansach”
  • Prof. Bolesław Rok, Akademia Leona Koźmińskiego
  • Mirella Panek-Owsiańska, Forum Odpowiedzialnego Biznesu
  • dr Adam Aduszkiewicz, filozof i coach

Po stronie propozycji:

  • Mariusz Grendowicz, członek rady nadzorczej AVIVA
  • Stefan Kawalec, prezes zarządu Capital Strategy
  • dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu BIK
  • Przemysław Gdański,wiceprezes zarządu, Mbank
  • Olesia Frączek, Wiceprezes Federacji Konsumentów

Po zakończeniu debaty, krótkiego wywiadu nt. Zaufanie i odpowiedzialność – czy będą podstawą przedsiębiorstwa przyszłości? udzielił Rafał Grodzicki, członek zarządu PZU.

Kamil Wyszkowski z Global Compact Poland oraz Prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego przedstawili założenia Koalicji Rzeczników Etyki będącej realizacją programu UN Biznes a prawa człowieka.

Na koniec konferencji zostały rozdane nagrody w konkursie Verba Veritatis na najlepszą pracę z zakresu etyki biznesu.

Podsumowując konferencję Prof. Anna Lewicka-Strzałecka z PAN, podkreślała rolę wartości w odzyskaniu zaufania przez branżę finansową: „Jak to się dzieje, że branża finansowa stanowiąca krwioobieg gospodarki powoduje co jakiś czas duże kryzysy w skali światowej i lokalnej, które przyczyniają się do ciężkiej sytuacji firm i jednostek. Dzieje się tak, ponieważ branża koncentruje się głównie na swojej własnej korzyści, a zatracona została jej podstawowa służebna rola. Konieczny jest powrót do wartości – służebności, uczciwości i zaufania. ”

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z konferencji Nienieodpowiedzialni http://2015.nienieodpowiedzialni.pl/materialy.html

12208855_314883885302192_2076098369586685231_n

Często zadawane pytania