> Baza wiedzy > Z jakimi kosztami wiąże się zakup mieszkania lub domu?

Z jakimi kosztami wiąże się zakup mieszkania lub domu?

kobieta i mężczyzna przed laptopem myślą o kosztach zakupu mieszkania

Zastanawiasz się nad zakupem mieszkania? Przeliczasz koszty i chcesz wziąć wszystko pod uwagę? W takim razie poznaj merytoryczne informacje, dotyczące dodatkowych wydatków związanych z zakupem nieruchomości.

Co składa się na koszty zakupu mieszkania?

Koszty kupna mieszkania nie kończą się na samej kwocie zakupu wymarzonego „M”. Kupując nieruchomość, należy uwzględnić dodatkowe opłaty, których zakres będzie różnić się od siebie m.in. w przypadku kupowania mieszkania z rynku pierwotnego i wtórnego. Koszty dodatkowe mogą wynosić do kilku procent wartości danej nieruchomości. Zapłata podatku i opłata notarialna to przykładowe koszty, o których trzeba pamiętać, ale nie jedyne. Wiele osób decydujących się na zakup nieruchomości musi posiłkować się kredytem w banku. Nie każdy wie, co się składa na finalny koszt zobowiązania, czyli: prowizja za udzielenie finansowania, wysokość oprocentowania czy dodatkowa opłata za między innymi za ubezpieczenie nieruchomości, ubezpieczenie na życie.

Oprócz tego bank może zażądać wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, aby móc ocenić wartość zabezpieczenia spłaty zaciągniętego kredytu hipotecznego. Do tego, kupując mieszkanie za pośrednictwem agencji nieruchomości należy liczyć się z dodatkowymi kosztami, obejmującymi prowizję za pośrednictwo, której wysokość może sięgać nawet 3% wartości nieruchomości.

W tym miejscu warto wspomnieć o konieczności skompletowania dokumentów potrzebnych do uzyskania kredytu hipotecznego. Składają się na nie:

  • odpis z księgi wieczystej nieruchomości, który można uzyskać w Sądzie Rejonowym lub on-line. Koszt: 30 zł,
  • zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami (przedsiębiorcy). Wydawane przez Urząd Skarbowy. Koszt: 21 zł za jeden egzemplarz.

Inne dokumenty, za które nie są pobierane opłaty, to:

  • wniosek o kredyt hipoteczny,
  • zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach,
  • wyciąg z rachunku bankowego,
  • zaświadczenie o podstawie naliczania składek i w przypadku przedsiębiorców, zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Podczas przeglądania umowy kredytowej należy zwrócić uwagę na RRSO (Rzeczywistą Roczną Stopę Procentową – jest ona przedstawiana procentowo, zawiera w sobie informację o wysokości stopy procentowej, wliczone są w nią także koszty ubezpieczenia, prowizje i opłaty) i CKK (Całkowity Koszt Kredytu podawany jest w złotówkach. Przedstawia on koszt, jaki kredytobiorca faktycznie poniesie, biorąc dany kredyt). Każdy bank ma własne procedury kredytowe, dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto poznać różne oferty.

Czy warto korzystać z usług eksperta finansowego?

Ofert banków dotyczących kredytu hipotecznego jest naprawdę dużo, dlatego wybranie tej najkorzystniejszej dla Ciebie może być trudnym zadaniem, zwłaszcza jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na ten temat. W tej sytuacji dobrym wyjściem będzie skorzystanie z pomocy eksperta finansowego, który pomoże w zapoznaniu się z tematyką kredytową. Dzięki niemu dowiesz się, jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać kredyt. Dodatkowo ekspert finansowy wytłumaczy Ci wszystkie niejasne dla Ciebie pojęcia i pomoże w skompletowaniu wszelkich dokumentów.

W czym jeszcze wesprze Cię ekspert finansowy?

  • w weryfikacji zdolności kredytowej i jej podniesieniu, jeśli będzie taka możliwość;
  • w określeniu, w których bankach masz szansę uzyskać finansowanie, na którym Ci zależy;
  • w wyborze kredytu najlepszego dla Ciebie, w tym ze względu na koszty, rodzaj oprocentowania;
  • w zebraniu dokumentów wymaganych przez bank;
  • w złożeniu wniosku o przyznanie kredytu w Twoim imieniu;
  • w negocjacjach warunków kredytowych z bankiem.

Korzystając z usług doświadczonego eksperta finansowego, który reprezentuje pośrednika finansowego, masz w jednym miejscu dostęp do ofert wielu banków. Dzięki temu zyskujesz czas. Warto też wiedzieć, że ekspert finansowy nie pobiera żadnej opłaty od klienta. Współpracuje on z firmą pośrednictwa kredytowego, która otrzymuje pieniądze od banków za każdy zrealizowany kredyt. Z tego też bierze się wynagrodzenie eksperta finansowego.

Opłaty notarialne przy zakupie mieszkania

Uruchomienie kredytu hipotecznego wiąże się z zawarciem umowy sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego. Nie ma konieczności zawierania umowy przedwstępnej w takiej postaci, jednak warto się nad tym zastanowić, ponieważ dzięki temu nabędziesz pewności, że transakcja zostanie zawarta na ustalonych warunkach. Jeżeli umowa będzie miała formę cywilnoprawną, to w razie czego będziesz mieć prawo dochodzenia roszczeń, które wynikają z jej zapisów przed sądem.

Ile kosztuje notariusz przy zakupie mieszkania? Koszt notariusza przy zakupie mieszkania lub domu określa taksa notarialna, przedstawiająca maksymalne wynagrodzenie dla notariusza. Im wyższa wartość przedmiotu transakcji, tym wyższa jest podstawa taksy notarialnej.

Należy pamiętać, że jeżeli kupujesz dom wart powyżej 2 mln zł, opłata za nadwyżkę nie może być wyższa niż 10 tys. złotych. Wartość taksy notarialnej obliczana jest w ten sam sposób dla nieruchomości z rynku wtórnego, jak i pierwotnego.

Wpis prawa własności do księgi wieczystej, niezależnie od rodzaju nieruchomości wynosi 200 zł. Taka sama stała opłata pobierana jest w przypadku wpisu do księgi nieruchomości hipoteki nieruchomości. 

Sporządzenie umowy przedwstępnej również nie jest darmowe. W tej kwestii wynagrodzenie notariusza zależne jest od wartości nieruchomości. Opłatę szacuje się według takich samych danych, jak w przypadku umowy kupna, jednak powstałą kwotę dzieli się na dwie części – pierwsza płatna jest przy umowie przedwstępnej, a druga przy umowie przeniesienia własności. Należy do niej doliczyć również 23% VAT i opłatę za wpis wynoszącą 200 zł. 

Ile wynosi podatek od zakupu nieruchomości od dewelopera i z rynku wtórnego?

Decydując się na mieszkanie z rynku pierwotnego, nie ponosisz kosztów z tytułu PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym przypadku transakcja opodatkowana jest stawką VAT i w zależności od rodzaju nieruchomości może ona wynosić 8% lub 23%. W tej sytuacji nabywca nie ponosi kosztów związanych z PCC.

Jednakże, decydując się na mieszkanie z rynku wtórnego, trzeba będzie uiścić PCC w wysokości 2% ceny nieruchomości. Jeśli więc koszt zakupu nieruchomości będzie wynosił 300 tys. złotych, wówczas PCC wyniesie 6 tys. złotych.

U notariusza trzeba będzie opłacić również PCC od ustanowienia hipoteki zwykłej. Jeżeli znasz wysokość hipoteki, wówczas zapłacisz 0,1% wartości nieruchomości. Jednak, jeśli ta kwota nie jest Ci znana, wówczas należy zapłacić podatek zryczałtowany w wysokości 19 zł.

Koszty przy zakupie mieszkania – na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Dodatkowe koszty przy zakupie mieszkania

Decydując się na pomoc finansową w postaci kredytu hipotecznego, należy przygotować szereg dokumentów i doliczyć dodatkowe koszty zakupu nieruchomości. Część dokumentów jest bezpłatna, a część wiąże się z dodatkowymi kosztami. Bank poprosi o przedstawienie odpisu z księgi wieczystej nieruchomości, którą chcesz kupić. Opłata za odpis zwykły wynosi 20 zł, a za pełny 50 zł w przypadku pobrania ich przez Internet. Jeśli złożysz wniosek w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych lub korespondencyjnie, opłata sądowa za odpis zwykły wyniesie 30 zł, a za zupełny 60 zł. 

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą trzeba będzie przedstawić również zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek w ZUS, które jest bezpłatne oraz zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, którego koszt wynosi 21 zł. 

Konieczne będzie wykupienie ubezpieczenia nieruchomości , które jest zabezpieczeniem w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji losowych, np. pożaru czy powodzi. Wówczas środki z ubezpieczenia będą bezpośrednio przekazane na konto banku, aby pokryć kredyt hipoteczny. Banki oferują również ubezpieczenia na wypadek utraty pracy, inwalidztwa, chorób czy utraty życia. Koszt ubezpieczenia nieruchomości zależy od jej wartości.

Słowniczek ważnych terminów:

Taksa notarialna – wynagrodzenie dla notariusza za jego pracę. Jej wysokość jest negocjowana.

Podatek PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych. Opłaca się go podczas podpisania umowy, np. kupna nieruchomości, w której nie jesteś zobowiązany do opłacenia podatku VAT. Kwotę podatku PCC należy wpłacić w ciągu 14 dni od momentu zawarcia umowy do urzędu skarbowego.

Rynek pierwotny – na nim kupujesz nieruchomości bezpośrednio od dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej, czyli od podmiotu, który w sposób bezpośredni zajmował lub zajmuje się budową tejże nieruchomości.

Rynek wtórny – znajdują się na nim nieruchomości, które trafiają do sprzedaży od innego właściciela – osoby prawnej lub fizycznej. Rynek ten oferuje więc lokale z „drugiej ręki”.

czworo ludzi podpisuje polisę ubezpieczenia mieszkania
Ubezpieczenie mieszkania – jak wybrać idealną polisę?

Wyobraź sobie, że w twoim mieszkaniu doszło do nagłej awarii instalacji elektrycznej i wybuchł pożar. Ty i twoi najbliżsi nie Czytaj więcej

podpisywanie dokumentów kredytowych
Czym jest WIBOR i jaki ma wpływ na wysokość rat kredytu hipotecznego?

Jeśli kiedykolwiek ubiegałeś się o kredyt hipoteczny, z pewnością spotkałeś się z terminem WIBOR. Wiele osób zdaje sobie sprawę, że Czytaj więcej

flaga Ukrainy
Kredyt hipoteczny dla Ukraińców. Czy obcokrajowiec może uzyskać kredyt hipoteczny w Polsce?

W Polsce przebywa wielu obywateli Ukrainy, którzy od dawna pracują w naszym kraju, albo z racji trwającej wojny wiążą z Czytaj więcej

Grupa ANG z porównywarką dla deweloperów
Grupa ANG z porównywarką hipoteczną dla deweloperów

Deweloperzy oraz pośrednicy nieruchomości współpracujący z Grupą ANG zyskują dla swoich klientów dynamiczne narzędzie porównujące oferty kredytów hipotecznych w 12 Czytaj więcej